Tuesday, March 8, 2011

kalau media disalahgunakan...apa jadi pada masyarakat?

- Setiap Satu Perkara Pasti Ada Halangan/ Cabaran Dan Kesan Tersendiri... Kalau Media Disalah Gunakan, Apa Agak Nya Jadi Kat Masyarakat Ye?...

          TELEVISYEN
  • - Tv Merupakan Media Elektronik Yang Amat Terkenal, Semua Orang Menonton Tv. 
  • Apa Sahaja Yang Dipaparkan Melalui Tv Akan Secara Tidak Langsung Mempengaruhi Sesuatu Masyarakat.
  • Oleh Itu Setiap Cerita Yang Ingin Ditayangkan Perlu Membuat Ditapis Agar Adengan-Adengan Tidak Sepatutnya Tidak Dipaparkan, Apatah Lagi Ketika Siaran Berlangsung. 
  • Hal Demikian Perlu Dilaksanakan Agar Masyarakat Tidak Terpengaruh Dengan Budaya2 Negatif Yang Dipaparkan.
INTERNET
  • Internet Pula Adalah Penggunaan Teknologi Yang Amat Terkenal Kerana Segalanya Dihujung Jari Anda, Internet Adalah Penyampai Maklumat Yang Paling Pantas Seperti Cerita-Cerita Sensasi Malah Apa Saja Yang Berlaku Dalam Dunia Ini Hanya Dengan 'Search' Di Internet.
  • Begitu Murah, Mudah Dan Cepat Tetapi Mendatangakan Banyak Kesan Negatif Kepada Masyakat Seperti Anti-Sosial, Maklumat Sulit Didedahkan, Wujudnya Jenayah Siber, Masyarakat Leka Dengan Apa Yang Dipaparkan Dalam Alam Maya, Hilang Minat Terhadapa Dunia Nyata Dan Boleh Menjadikan Seseorang Islam Itu Terpesong Agamanya Dek Kerana Maklumat Palsu Yang Disebarkan, Mencetus Pergaduhan Dan Lain2 Lagi..
RADIO
  • Radio Merupakan Medium Diantara Media Dan Orang Awam, 
  • Segala Cerita Disampaikan Oleh Penyampai Radio Mestilah Benar Dan Berguna..
  • Penyampaian Radio Mestilah Seorang Yang Beretika Kerana Ia Memberi Kesan Kepada Pendengar..

Sebagai Seorang Pengguna Media, Kita Patut Sedar Bahawa Media Merupakan Dakwah Yang Amat Penting Dalam Menyampaikan Maklumat Kepada Manusia. Oleh Itu,Maklumat Yang Disebarkan Haruslah Benar Belaka Kerana Pembentukan Masyarakat Hari Ini Adalah Refleksi Dari Apa Yang Didedahkan Oleh Media. 

- Dunia Baru,,Alaf Baru,,Abad Baru,,Tahun Baru,,,Teknologi Baru....Kita Menempuhi Pelbagai Pembaharuan Hari Ini...Segala-Galanya Baru...Hebatnya Kehadiran Perkara2 Baru Ni,,,Kite Dapat Tengok Revolution... Macam-Macam Ada,,,Mcm-Mcm Mesin,,,Mcm-Mcm Jnis Org Dan Banyak Lagi Macam-Macam...Wahhh,,,Untung Lah Orang Zaman Millennium Ni...Tapi,,,Jgn Pernah Lupa Sesuatu Ye,,,Semakin Maju Teknologiiii,,,,Semakin Manusia Hilang Arah...Kenapa? Mungkin Kita Terlupe, Atau Buat2 Lupa Atau Memang Kita Taknak Ingat... Semakin Hampir Kehadiran Hari Kiamat,,,Semakin Hampir Kita Dengan Kejahilan...Bahkan Tiba Masanya,,,Takkan Ada Satu Hamba Allah Pon Yang Mampu Mengucap Kalimah Allah...Subhanallah...Mudah2an, Kita Bukan Golongan Tu...Jadi,,,Fikir2 Kan Lah...Mampu Ke Kite Menggalas Tanggungjawab Sebagai Seorang Islam Yang Taat Pada Agama,,,Taat Kepada Suruhan Allah Dan Taat Pada Allah? Mampu Ke Kite Jd Seorang Yang Soleh/Solehah Seirng Dengan Kemajuan Dunia?
Renung2kan Lah...

No comments:

Post a Comment